1. Wanneer verhuizen naar een WZC?
  2. Hoe verloopt de opname?
  3. Welke zorg kan men bieden?
  4. Bezoek
  5. Dagverloop
  6. De verblijfskosten

Wanneer verhuizen naar een WZC?

Wanneer alleen wonen als oudere niet langer kan, kan je in 1 van onze woonzorgcentra een aangepaste woonomgeving vinden.Het woonzorgcentrum wil een nieuwe thuis zijn waar ouderen zich gerespecteerd, veilig en geborgen voelen. Wij richten ons naar zowel zorgbehoevende als valide ouderen. In ieder van onze WZC's staat huiselijkheid centraal en trachten we de beste zorg te bieden, met respect voor de totale mens. In al onze WZC's werken we met een wachtlijst voor opname. Wil je hier meer over weten, neem dan gerust contact op met ofwel onze zorgcoördinator op campus Sint Antonius te Peer, tel. nr. 011/49 26 64 ofwel onze maatschappelijk assistente op campus Reigersvliet te Leopoldsburg, tel. nr. 011/49 00 67. Zij helpen je graag verder. Het inschrijfformulier om je in te schrijven op de wachtlijst van een WZC kan je hier terugvindenHet invullen van de formulieren moet wel volledig zijn, inclusief dokterspapieren, KATZ-schaal, attest adreshistoriek én bevoegdheidsverklaring. De bevoegdheidsverklaring kan u laten invullen op het OCMW van uw gemeente en het attest van de adreshistoriek is opvraagbaar bij de gemeente. Enkel als de documenten volledig zijn, wordt u ingeschreven op de wachtlijst. Hier kan je een folder met informatie omtrent deze wachtlijst downloaden. Daar er een nieuwe wetgeving van kracht is sinds het najaar 2014, hebben wij onze inschrijfformulieren hieromtrent aangepast. Meer informatie over de wijzigingen hieromtrent kan je terugvinden in de folder "bescherming van de oudere".

U of het OCMW kan deze inschrijfformulieren bezorgen "t.a.v. de zorgcoördinator" aan de onthaalbalie of per mail aan opname@vitas.be

Je kan een WZC vinden op volgende locaties: 

Hoe verloopt de opname?

Bij een afspraak met de zorgcoördinator of maatschappelijk assistent wordt het opnamedossier uitgelegd. Van zodra dit opnamedossier volledig is ingevuld, kom je op de wachtlijst terecht. Wanneer een plaats vrijkomt, word je gecontacteerd en worden de nodige afspraken gemaakt in verband met de opname.

Welke zorg kan men bieden?

In ieder van onze WZC's kan je terecht voor zorg op maat. Ieder woonzorgcentrum biedt je onder andere:

  • een individuele ruime kamer met eigen sanitaire ruimte
  • een gezellig ingerichte leefruimte met in de nieuwere WZC's leefgroepen
  • lekkere, gezonde maaltijden uit eigen keuken
  • dieetkeuken
  • ontmoetingsruimte met cafetaria en ruim terras
  • professionele medische en verpleegkundige zorgen aangepast aan de noden van de bewoner
  • medische begeleiding met overleg op regelmatige basis
  • ergo- en kinesitherapie
  • aangepaste animatie (uitstappen, feestjes, knutselen,…)
  • gebruikersraad
  • kapster, pedicure, wasserij
  • binnentuintjes waar je kan genieten van de gezonde buitenlucht,
  • ...

Wat kost een verblijf in het WZC?

De dagkostprijs voor de diverse verblijven is te vinden op onze website bij iedere locatie of op eenvoudig verzoek te verkrijgen op de centrale administratie. Bij een definitieve opname en opname voor kortverblijf is het volgende inbegrepen in de dagprijs:

  • verblijfskosten
  • verpleegkundige zorgen
  • maaltijden
  • verzorging- en incontinentiematerialen
  • wasserij (niet voor kortverblijf)
  • intern telefoonverkeer

Niet inbegrepen in de dagprijs:

  • dokter en apotheker
  • pedicure en kapster
  • hospitalisatiekosten
  • bijdragen aan ziekenfonds
  • abonnement en gesprekskosten extern telefoonverkeer/internetverkeer
  • dranken buiten de maaltijden (uitgezonderd drinkbaar water)
  • kledij en persoonlijk gerief
  • droogkuis
  • herstel van beschadiging
  • kinesitherapie (*)

(*) remgeld : enkel voor ROB patiënten die geen verhoogde tegemoetkoming van het ziekenfonds ontvangen

Bezoek

Bezoek is in principe de hele dag toegestaan.

Hoe ziet een dag in het WZC er uit?

Hierna wordt een voorbeeld van een dagschema weergegeven. De uren die vermeld worden, zijn richturen. Afwijkingen zijn mogelijk.

  • De senioren worden op vraag gewekt vanaf 7u00.
  • Het ontbijt wordt genomen om 8u30, het middagmaal om 11u45, het vieruurtje om 15u30 en het avondmaal om 17u30.
  • De maaltijden worden in de leefruimte gebruikt.
  • De bewoners gaan vrij in en uit.
  • Voor de goede orde vragen wij om vanaf 22u00 zo stil mogelijk te zijn om een goede nachtrust te garanderen aan de medebewoners.